Negativní kampaň svou podstatou útočí na nižší pudy člověka. Od voliče se neočekává, že by mnoho přemýšlel. Cílem je, aby si cestou přes ty, koho volit nechce, uvědomil, koho volit chce. Pozitivní kampaň nutí k myšlení a pro mnoho stran je lepší, když volič nepřemýšlí.
Asi největší přidanou hodnotou negativní kampaně je, že do politického boje vnáší vtip. Denně se o tom můžeme přesvědčovat na internetu a v době předvolební čím dál víc i na ulici. V Česku však humoru ubývá, čím více se objevuje demagogie a lživého osočování.
Pojďme se tedy podívat na jiný příklad negativní kampaně. Ukažme si pár příkladů ze souběžně probíhajícího stranického souboje ve Velké Británii.
Podobný motiv se pak opakoval na billboardu s malým dítětem a nápisem: „Dluh Gordona Browna. Ten nám ale vyrostl.“
V poslední sérii motivů konzervativní strany se objevuje už i obličej Gorgona Browna a jeden z textů připomíná, že za vlády labouristů se dluh zdvojnásobil.
Když 24. března představil labouristický ministr financí Alistair Darling návrh rozpočtu pro příští finanční rok, nabil konzervativcům k další palbě. Konzervativci například využili slovní hříčky spojující tradiční nápis na náhrobcích R.I.P. (Rest In Peace – Odpočívej v pokoji) s písmeny OFF, což dohromady dává slovo rip off – oškubat, aby upozornili na návrh na zvýšení dědické daně.
Labouristé na negativní ekonomickou kampaň reagovali nejprve internetovou vysvětlovací kampaní "Podívejte se opravdu dobře na Torie" (označení pro konzervativce).
Takto vedená kampaň však nemohla zaznamenat masivní úspěch, byla na to moc nevýrazná. Socialisté proto vyhlásili amatérskou soutěž o nejlepší negativní plakát. Zvítězil návrh čtyřiadvacetiletého podporovatele labouristů. Ten vyobrazil předsedu konzervativců Davida Camerona jako negativního hrdinu seriálu z osmdesátých let jakožto připomenutí doby, ve které pod vládou konzervativců stoupala nezaměstnanost, zvedaly se úroky a Britům se nedařilo dobře.
Cameron na billboardu seděl na kapotě Audi Quattro z osmdesátých let a toho konzervativci využili k okamžité odpovědi. Během pár hodin zaplavil internet obrázek reagující na labouristickou negativní kampaň s heslem "Nastartujte Quattro, je čas na změnu".
Po televizní diskusi minulý týden Labouristé přišli s novým tématem, když se snažili naznačit (a řekněme, že to není poprvé), že Cameron není schopen vést zemi. Plakát vyobrazoval oba lídry se slovy "Čas otázek" u hlavy Camerona a "Čas odpovědi" u hlavy Gorgona Browna.
V britském volebním systému to mají menší strany těžké. Volební procedura nutí voliče, aby svůj výběr racionalizovali a mnohdy upřednostnili méně oblíbeného kandidáta s jasnou šancí na vítězství před svým oblíbencem.
Liberálové se tak postupně od roku 1922, kdy je poprvé ve volbách předhonila Labouristická strana, dostávali do pozice, v níž měli velmi malou šanci zasáhnout do správy věcí veřejných. Od sedmdesátých let se sice jejich pozice začala vylepšovat, ale stranu stojí mnoho energie přesvědčit lidi, že má smysl pro ně ve volbách hlasovat.
Letos tedy Liberálové přišly se zajímavým plánem. V kampani představili fiktivní stranu, která má upozorňovat na nesmyslnost současného střídání dvou velkých stran. V kampani se tak objevila nová strana s názvem Labservative (sloučení LABour a conSERVATIVE), jejímž lídrem je Gorvid Camerown (Gordon Brown + David Cameron).
Strana má své vlastní stránky, plakáty, billboardy a dokonce i eshop s prodejem stranických propagačních materiálů. Liberálové pro kampaň volili hesla, která mají upozornit na dlouhá léta vlády dvou stran. Britové tak v kampani Labservativců mohou číst hesla jako: „Už 65 pět let se to snažíme udělat dobře. Co je dalších pět let?“ nebo „Skandály. Recese. Válka. Nic nenahradí zkušenost“. či „Možná nám nevěříte. Ale aspoň nás znáte“.
Preference liberálů i před televizní debatou stoupaly. Negativní kampaň se trefila přesně do problémů, které Brity na dvou velkých stranách trápí. Kromě ekonomické situace je to velký skandál s čerpáním poslaneckých náhrad, který labouristy i konzervativce zasáhl, ale liberálům se vyhnul.
Asi největší přidanou hodnotou negativní kampaně je, že do politického boje vnáší vtip. Denně se o tom můžeme přesvědčovat na internetu a v době předvolební čím dál víc i na ulici. V Česku však humoru ubývá, čím více se objevuje demagogie a lživého osočování.
Pojďme se tedy podívat na jiný příklad negativní kampaně. Ukažme si pár příkladů ze souběžně probíhajícího stranického souboje ve Velké Británii.
Ekonomika v hlavní roli
Ekonomická témata jsou v Británii ve středu pozornosti. A hlavně konzervativci se snaží stav britské ekonomiky po třinácti letech vlády labouristů využít ve svůj prospěch. Vyčítají premiéru Brownovi a jeho vládě, že nezabránili dopadům krize a že hospodaření země dostalo do krize jako první, ale z ní až mezi posledními. Narůstající dluh socialistické vlády se stal ústředním motivem negativní kampaně. Již ke konci minulého roku si v ní hlavní roli zahrála jedna z industriálních dominant centrálního Londýna, slavná budova bývalé elektrárny Battersea, na jejíž stěnu konzervativci promítali narůstající dluh země.Podobný motiv se pak opakoval na billboardu s malým dítětem a nápisem: „Dluh Gordona Browna. Ten nám ale vyrostl.“
V poslední sérii motivů konzervativní strany se objevuje už i obličej Gorgona Browna a jeden z textů připomíná, že za vlády labouristů se dluh zdvojnásobil.
Když 24. března představil labouristický ministr financí Alistair Darling návrh rozpočtu pro příští finanční rok, nabil konzervativcům k další palbě. Konzervativci například využili slovní hříčky spojující tradiční nápis na náhrobcích R.I.P. (Rest In Peace – Odpočívej v pokoji) s písmeny OFF, což dohromady dává slovo rip off – oškubat, aby upozornili na návrh na zvýšení dědické daně.
Labouristé na negativní ekonomickou kampaň reagovali nejprve internetovou vysvětlovací kampaní "Podívejte se opravdu dobře na Torie" (označení pro konzervativce).
Takto vedená kampaň však nemohla zaznamenat masivní úspěch, byla na to moc nevýrazná. Socialisté proto vyhlásili amatérskou soutěž o nejlepší negativní plakát. Zvítězil návrh čtyřiadvacetiletého podporovatele labouristů. Ten vyobrazil předsedu konzervativců Davida Camerona jako negativního hrdinu seriálu z osmdesátých let jakožto připomenutí doby, ve které pod vládou konzervativců stoupala nezaměstnanost, zvedaly se úroky a Britům se nedařilo dobře.
Cameron na billboardu seděl na kapotě Audi Quattro z osmdesátých let a toho konzervativci využili k okamžité odpovědi. Během pár hodin zaplavil internet obrázek reagující na labouristickou negativní kampaň s heslem "Nastartujte Quattro, je čas na změnu".
Po televizní diskusi minulý týden Labouristé přišli s novým tématem, když se snažili naznačit (a řekněme, že to není poprvé), že Cameron není schopen vést zemi. Plakát vyobrazoval oba lídry se slovy "Čas otázek" u hlavy Camerona a "Čas odpovědi" u hlavy Gorgona Browna.
Volte fiktivní stranu
Pokud je však někdo, kdo se po minulé debatě může opravdu smát, je to lídr Liberální Demokracie Nick Clegg. Jeho vystoupení zamíchalo s volebními preferencemi a dvěma hlavním stranám přidělalo mnoho vrásek na čele (viz můj blog Přelétavé volební preference).V britském volebním systému to mají menší strany těžké. Volební procedura nutí voliče, aby svůj výběr racionalizovali a mnohdy upřednostnili méně oblíbeného kandidáta s jasnou šancí na vítězství před svým oblíbencem.
Liberálové se tak postupně od roku 1922, kdy je poprvé ve volbách předhonila Labouristická strana, dostávali do pozice, v níž měli velmi malou šanci zasáhnout do správy věcí veřejných. Od sedmdesátých let se sice jejich pozice začala vylepšovat, ale stranu stojí mnoho energie přesvědčit lidi, že má smysl pro ně ve volbách hlasovat.
Letos tedy Liberálové přišly se zajímavým plánem. V kampani představili fiktivní stranu, která má upozorňovat na nesmyslnost současného střídání dvou velkých stran. V kampani se tak objevila nová strana s názvem Labservative (sloučení LABour a conSERVATIVE), jejímž lídrem je Gorvid Camerown (Gordon Brown + David Cameron).
Strana má své vlastní stránky, plakáty, billboardy a dokonce i eshop s prodejem stranických propagačních materiálů. Liberálové pro kampaň volili hesla, která mají upozornit na dlouhá léta vlády dvou stran. Britové tak v kampani Labservativců mohou číst hesla jako: „Už 65 pět let se to snažíme udělat dobře. Co je dalších pět let?“ nebo „Skandály. Recese. Válka. Nic nenahradí zkušenost“. či „Možná nám nevěříte. Ale aspoň nás znáte“.
Preference liberálů i před televizní debatou stoupaly. Negativní kampaň se trefila přesně do problémů, které Brity na dvou velkých stranách trápí. Kromě ekonomické situace je to velký skandál s čerpáním poslaneckých náhrad, který labouristy i konzervativce zasáhl, ale liberálům se vyhnul.